ضرورت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش زبان و ادبیات فارسی

دکتر سید غلامرضا غیبی و اصغر موسایی،

 دانشگاه پیام نور- مرکز مرند، ایران

 

پژوهش حاضر با هدف «ضرورت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش زبان و ادبیات فارسی » صورت گرفته است. اهداف كلي برنامه درسی فاوا در این پژوهش با توجه به سه عامل فراگیرنده، جامعه اطلاعاتی و ماده درسی تدوین شده است. سپس محتوای برنامه درسی فاوا  در آموزش زبان و ادبیات فارسی مشخص  و تشریح شده است. برای اعتبار بخشی اهداف و محتوای تعیین شده، پرسشنامه ای محقق ساخته فراهم شد و ازمتخصصان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه ریزی درسی، متخصصین زبان و ادبیات فارسی و معلمان دوره ابتدایی استفاده شده است. يافته هاي تحقيق نشان می دهد كه اکثر متخصصان 50 درصد با اهداف رواني حركتي، و 75 درصد از متخصصان با اهداف عاطفی، و 50 درصد از متخصصان با اهداف شناختی موافق بوده اند. در مورد رئوس محتوا 60 درصد از متخصصان با رئوس محتوای اهداف رواني- حركتي موافق بوده اند و ( 3/58) درصد از متخصصان با رئوس اهداف شناختي موافق بوده اند.

 

چکیده بالا بخشی از مقاله ای است که جهت ارائه در اولین کنفرانس بین المللی بررسی مسائل جاری زبان ها، گویش ها و زبان شناسی (WWW.LLLD.IR) ، و نیز کنفرانس.... 14 و 15 بهمن 1395 ، اهواز ، پذیرفته شده است.

وجود دیدگاه فلسفی در رمان «جنایت و مکافات» اثرفئودور داستایوسکی

دکتر معصومه معتمدنیا،

 دانشگاه مازندران، ایران

 

دررمان «جنایات ومکافات» که اولین اثر بلند داستایوسکی محسوب می شود، روایتی فلسفی-هنری به تصویر کشیده شده است که ایده ی فرد گرایی، همچون قلبی تپنده در سینه ی رمان، روایت را به گردش در می آورد. این ایده که درست در تقابل با عقاید مسیحیت و یا بعبارتی رنج رهایی بخش می باشد، نشان دهنده ی تمرکز داستان بر روی مسائل فلسفیِ عمیق و پیچیده است. از این رو می توان«جنایات و مکافات» رابه حق در ژانر فلسفی و ایدئولوژیک نیز طبقه بندی کرد. علی رغم جنایی بودن موضوع، نویسنده سعی داشته هم به اهداف فلسفی و هم به وقایعی که در برابر چشمان خوانندگان در هم می آمیزند توجه کند. درون مایه ی داستان، موقعیتی است که در آن ایده ی فرد گرایی، موجب سوق دادن قهرمان داستان به انجام جنایتی می شود که مسائل فلسفی بی شماری را در خود جای می دهد و بدین شکل نوع جدیدی از قهرمان به وجود می آید که "قهرمان ایدئولوژیک" نامیده می شود. این نوع خاص از قهرمان ادبی برای اوّلین بار در رمان «جنایت و مکافات» پدیدار شد.

 

چکیده بالا بخشی از مقاله ای است که جهت ارائه در اولین کنفرانس بین المللی بررسی مسائل جاری زبان ها، گویش ها و زبان شناسی (WWW.LLLD.IR) ، و نیز کنفرانس.... 14 و 15 بهمن 1395 ، اهواز ، پذیرفته شده است.

ریخت‌شناسی داستان « گالان و سولماز» بر اساس نظریه‌ی ولادیمیر پراپ

دکتر سید غلامرضا غیبی(دانشگاه پیام نور) و دکتر سید محمود رضا غیبی(دانشگاه آزاد اسلامی- واحد مرند)، ایران

 

 تحلیل ساختاری آثار روایی در عصر حاضر یکی از مهمترین روشهای پژوهشی در باب روایت و داستان است که در جنبش فرمالیستی انقلابی پدید آورد. ولادیمیر پراپ، فرمالیست‌- روسی، بهترین و مهمترين شیوه‌‌ی تحلیل و طبقه‌بندی ساختاری آثار روایی را بنیان نهاد و قواعد ساختاری را در 31 کارکرد خلاصه نمود که در نخستین کتابش «ریخت‌شناسی‌قصه‌های پریان» مطرح و بررسی شده است. داستان «گالان و سولماز»، اصلی ترین بخش رمان آتش بدون دود است که قابلیت سازش و مطابقت با الگوی پراپ را داراست. در این تحقیق، ابتدا مقدمه‌ای درباره‌ی تعریف و تبیین ریخت شناسی، پیشینه‌ی تحقیق و معرّفی گالان و سولماز مطرح شده؛ سپس قصه براساس الگوی پراپ مانند: وضعیت آغازین، غیبت، کسب خبر و ... مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش بیانگر این است که داستان گالان و سولماز تا حدود زیادی ویژگی قصه‌های عامیانه را دارا است و الگوی ساختاری موافق با الگوی پراپ به دست آمده است.

 

چکیده بالا بخشی از مقاله ای است که جهت ارائه در اولین کنفرانس بین المللی بررسی مسائل جاری زبان ها، گویش ها و زبان شناسی (WWW.LLLD.IR) ، و نیز کنفرانس.... 14 و 15 بهمن 1395 ، اهواز ، پذیرفته شده است.

بررسی و نقد عناصر فنی نملیشنامه "لیلی و مجنون" صلاح عبد الصبور

دکتر شرافت کریمی، الهام حسيني و سارا كريمي ابراهيم آباد،

 دانشگاه کردستان، ایران

 

نمایشنامه یکی از گونه‌های ادبی است که با استفاده از عناصر‌ی همچون: گفت‌و‌گو، شخصیت، حادثه و کشمکش، به بیان مسائل و معضلات جامعه و مسائلی از این قبیل می‌پردازد. آغاز نمایشنامه‌نویسی به یونان باستان بر‌می‌گردد. احمد شوقی، نمایشنامه‌نویس عرب با اقتباس این فن از غربی‌ها، آثار ارزنده‌ای به جامعه عرب تقدیم نموده است. احمد شوقی در واقع، نمایشنامه شعری که ترکیبی از شعر اصیل عرب با نثر است را به‌وجود آورد. گرچه برخی عقیده دارند که نمایشنامه شعری از همان آغاز نیز بوده است؛ اما با نام احمد شوقی شناخته می‌شود. صلاح عبدالصبور نیز یکی از این نمایشنامه‌نویسان است که شعر نو و نثر را با هم آمیخته و در نمایشنامه عربی سبکی نو به‌وجود آورده است. لیلی و مجنون یکی از آثار اوست که به این سبک نوشته شده‌است. این پژوهش ضمن بررسی عناصر نمایشنامه‌نویسی همانند: گفت‌و‌گو، شخصیت، حادثه، و کشمکش، به بررسی و تعریف نمایشنامه شعری در این اثر می‌پردازد. همچنین بیان می‌کند که صلاح عبد الصبور نمایشنامه لیلی و مجنون را به سبک نمایشنامه شعری، برای تأثیر‌گذاری بیشتر بر مردم و بیان واقعیت و حقیقت جامعه، انتخاب نموده است. در واقع نویسنده در میان گفت‌گوها، کشمکش‌ها و حوادث داستان، به وسیله شخصیت‌ها به بیان مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه خود در قالبی دراماتیک می‌پردازد.

 

چکیده بالا بخشی از مقاله ای است که جهت ارائه در اولین کنفرانس بین المللی بررسی مسائل جاری زبان ها، گویش ها و زبان شناسی (WWW.LLLD.IR) ، و نیز کنفرانس.... 14 و 15 بهمن 1395 ، اهواز ، پذیرفته شده است.

بررسی تطبیقی سیمرغ ایرانی و الوهیت اسلاوی قدیمی سیمارگل

آلینا ایواشچنکو و دکتر حمیرا زمردی،

 دانشگاه تهران، ایران

 

مقاله حاضر آن است، اصالت الوهیت اسلاوی قدیم به اسم سیمارگل (Simargl) و شباهت آن با سیمرغ (Simorq) پرنده اسطوره ای ایران قدیم را مورد بررسی قرار دهیم. سیمارگل (به زبان اسلاوی قدیمی: Семарьглъ, Симарьглъ) در اساطیر اسلاوی شرقی، یکی از ایزدان یا مخلوقی افسانه‌ای که در اولین سرگذشت‌ نامه کییف به او  اشاره شده  است و رسماً توسط روس‌ها  قبل از تغییر کیش آنها به ارتدوکس شرقی پرستش می‌شد. سیمارگل به شکل شیر یا سگی بالدار تصویر می‌شد، که هم نام و هم تصویرهای او برگرفته از اقوام سکاها و سرمتی است که منشأ ایرانی داشته است و می‌توان زمینه آثار باستانی آن را تا پرنده افسانه‌ ایایران باستان، یعنی سیمرغ مشاهده نمود: بخشی از آن به شکل پرنده و بخش دیگر به شکل سگ و در برخی منابع دیگر بخشی از آن به صورت شیر یا شیردال. بنابر تحلیل لغوی، می توان پی برد که سیمارگل با سیمرغ شباهتی دارد و همسانی اصالت سیمارگل و سیمرغ به وحدت اساطیر هند و اروپایی برمی گردد که بعد از مهاجرت بزرگ اقوام هند و اروپایی و نیز تغییرات آوایی قابل توجهی که در زبان رخ داده، این عوامل باعث پیدایش سیمرغ و سیمارگل شدند. از این رو با بررسی متونی مانند شاهنامه فردوسی، منطق الطیر عطار نیشابوری و نیز تحقیقات پژوهشگران در مورد الوهیت سیمارگل، پژوهشگران سعی دارند تا تا کارکردهای مشترک و تفاوت های سیمرغ و سیمارگل را آشکار نمایند.

 

چکیده بالا بخشی از مقاله ای است که جهت ارائه در اولین کنفرانس بین المللی بررسی مسائل جاری زبان ها، گویش ها و زبان شناسی (WWW.LLLD.IR) ، و نیز کنفرانس.... 14 و 15 بهمن 1395 ، اهواز ، پذیرفته شده است.

صفحه9 از11